ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,DIHARAP BLOG INI DAPAT DIMANFAATKAN DENGAN BAIK .TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI BLOG ADASOFI.KAMI GURU PELATIH DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS. PEMILIK BLOG INI IALAH ZAYANA SOFIA BINTI ZAKARIA DAN SITI NURSYUHADAH BT SHAPEI
INILAH GURU PELATIH KELAS J1.3.SERAMAI 16 GURU PELATIH.
Menurut
Kamus Dewan Bahasa bermaksud kejujuran dan ketulusan,kesempurnaan, dan
keutuhan. Ia juga berkait rapat dengan keikhlasan, keterbukaan,ketelusan, dan
amanah. Integriti secara umumnya boleh didefinisikan sebagaiperibadi mulia yang
terdapat pada individu meliputi nilai-nilai amanah, jujur , ikhlas,sabar, tidak
rasuah, berlapang dada, telus, bertanggungjawab dan ciri-ciri positif yang
lain. ( diambil dari laman web).
Manakala , menurut Datuk Sri Najib integriti merupakan dilihat pada satu
konsep yang holistik dan komprehensif secara semulajadi. Integriti jika dilihat
dari maksud yang mendalam bermaksud seseorang yang boleh dipercayai, amanah,
menolak rasuah dan penyalahgunaan kuasa, komited menjalankan tugas dan
berpegang pada janji serta. Seperti
contoh seorang pegawai kerajaan mereka perlu menjalankan amanah seperti yang
ditetap dan dijanjikan serta mesti
boleh dipercayai.
1. Integriti Individu
Integriti
individu ialah keselarasan di antara apa yang dikatakan oleh individu dengan
apa yang dikotakannya; keselarasan di antara tindakannya dengan prinsip moral,
etika dan undang-undang; serta keselarasan di antara kepentingan diri dengan
kepentingan umum. Apa yang dilakukan individu itu pula cepat, tepat dan
bermutu. Apabila dia bertindak atau bertingkah lalu demikian secara konsisten
dalam pelbagai segi, dia dikatakan mempunyai integriti. Apabila bertindak
sebaliknya ,dia dikatakan tidak berintegriti atau lemah integritinya.
2. Integriti Organisasi
Selain
individu, organisasi juga mesti mempunyai integriti. Integriti organisasi
tercermin dalam perumusan dan pelaksanaan kod etika, piagam pelanggan atau
sistem dan proses kerja serta pematuhan kepada amalan terbaik. Kod etika
organisasi ditegaskan, diulangi dan dihayati oleh anggota organisasi berkenaan
sehingga menjadi kebiasaan dan akhirnya menjadi budaya organisasi.
3. Integriti Penjawat Awam
Bagi individu yang memegang amanah
seperti mereka yang menjawat jawatan awam, integriti bermaksud melaksanakan
amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum. Penjawat
jawatan itu tidak boleh menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan diri,
keluarga, saudara mara atau kaum kerabat sendiri. Apabila berlaku konflik
kepentingan, ia mesti diselesaikan dengan memberi keutamaan kepada kepentingan
awam. Dengan demikian penjawat itu perlu telus dan tulus, harus memikul
pertanggungjawaban terhadap ketuanya, orang di bawahnya dan kepada pihak lain.
RUJUKAN
integrisi dan generasi muda. (2010, january 21). Retrieved september 6, 2014,
from utusan online: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0321&sec=Forum&pg=fo_01.htm
integriti. (n.d.).
Retrieved september 6, 2014, from definisi integriti: http://www.scribd.com/doc/49190824/INTEGRITI
Definisi Pendidikan Khas pula ialah satu bidang yang
berkaitan dengan kaedah, teknik dan penyelidikan yang tersendiri. Kesemua ini
menumpukan ke arah pengurusan dan pembelajaran yang baik bagi menilai dan
mematuhi kehendak – kehendak khas. Pendidikan khas juga satu program yang
dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan muri – murid khas. Perkara
ini termasuk penggunaan bahan – bahan khas, peralatan khas, teknik pengajaran
dan pembelajaran mengikut tahap kebolehan dan keupayaan murid. “Pendidikan Khas
merujuk pada pendidikan bagi kanak – kanak luar biasa iaitu kanak – kanak yang
dari segi intelek, fizikal, sosial dan emosi yang tidak mencapai pertumbuhan
dan penyuburan biasa hinggakan mereka tidak faedah sepenuhnya daripada rancangan
sekolah biasa. (Chua Tee dan Koh Boh Boon,1992).
DEFINISI MASALAH PENGLIHATAN
Definisi
masalah penglihatan boleh dilihat dalam dua perspektif dari segi perundangan dan pendidikan.
Kedua-dua definisi di bawah telah dipetik daripada laman web dpulih hasil
keluaran Kementerian Pelajaran Malaysia. Dari segi perundangan pula definisi
masalah penglihatan melibatkan penilaian ketajaman penglihatan dan medan
penglihatan seseorang. Bacaan ketajaman penglihatan akan membezakan seseorang,
sama ada dia buta atau kabur penglihatan. Oleh itu, bagi kategori low vision
juga dikenali sebagai penglihatan terhad. Penglihatan kurang daripada 6/18
sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik ataupun medan penglihatan
kurang daripada 10 darjah sesudah rawatan ataupun pembetulan biasa. Individu
dengan penglihatan terhad dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria
penglihatan. Manakala , bagi kategori blind (buta) pula biasanya penglihatan
kurang daripada 3/60 pada mata yang terbaik, ataupun medan penglihatan kurang
daripada 10 darjah setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasa. Menurut
Safini Bahari,2006 pula definisi masalah
penglihatan yang lain adalah kehilangan daya penglihatanterhadap cahaya
(kemampuan menyatakan kewujudan pencahayaan darikawasan gelap) mahupun unjuran
cahaya iaitu kebolehan untuk mengenalpastipunca arah cahaya.
CIRI-CIRI FIZIKAL
RUPA
Berbola mata yang selalu
berputar-putar
Mata selalu bergerak-gerak
Mata selalu berair
Mata yang terlalu sensitif
terhadap cahaya
TINGKAH LAKU
Kerap berkelip
Kerap menggosok mata
Keliru dengan huruf
Memegang kepala dengan cara
luar biasa
PUNCA-PUNCA
·Baka dan keturunan
·Rubella
·Kecederaan
·Penyakit
·Sifilis
KEPERLUAN PEMBELAJARAN ATAUPUN
LATIHAN
·Panduan dalam aspek orentasi
dan amat diperlukan
·Arahan yang diberi perlu
dalam bentuk yang mudah dan konkrik
·Diajar menggunakan
deria-deria lain seperti deria pendengaran, deria sentuh, deria bau dan deria
rasa.
KAEDAH P&P PELAJAR PENDIDIKAN KHAS BERASASKAN MASALAH
PENGLIHATAN
i. Buta sepenuhnya
a)
Menggunakan mesin Braille sebagai alat menulis dan membaca
b)
Menggunakan gambar rajah timbul dalam aktiviti bergambar seperti petaRabun
a)
Large Print-Lembaran kerja di besarkan saiz tulisan
b)
Menggunakan kanta
c)
Menggunakan CCTV-TV yang boleh membantu pelajar membaca buku ii.Pelajar Pendidikan Khas bermasalah penglihatan belajar mengikut sukatan pelajaran sama dengan aliran perdana, kurikulum yang sama.
Cuma yang membezakan ialah pendekatan
pengajaran yang dilaksanakan oleh guru pembimbing.Soalan –soalan dalam
peperiksaan yang dimodikasikan untuk kesesuaian pelajar.
iii.
Penggunaan Komputer di kalangan pelajar
iv.
Orientasi dan Mobiliti
Membantu
mereka supaya berdikari dalam sesuatu yang dilakukan seperti cara menggunakan tongkat dengan betul dan
menguruskan diri
ALAT-ALAT UNTUK MEMBANTU PELAJAR MASALAH PENGLIHATAN
1.Teleskop
Fungsi
: Melihat objek yang sangat jauh seperti bulan
2.Mikroskop
Fungsi
: Untuk melihat objek yang sangat kecil seperti mikroorganisma
3.Kanta
Pembesar
Fungsi
: Untuk membesarkan objek kecil
4.Sinar-X
Fungsi
: Untuk mengimbas imej tubuh badan bagi digunakan untuk tujuan perubatan
5Periskop
Fungsi
: Untuk melihat objek di hadapan yang terlindung oleh halangan
6.Teropong
Fungsi
: Untuk melihat objek yang jauh
7.Alat
Pengimbas Ultrabunyi
Fungsi
: Untuk mengimbas bahagian dalam badan dengan menggunakan imbasan ultrabunyi
SOALAN
1)Apakah
yang dimaksudkan masalah penglihatan?
2)Nyatakan
punca-punca terjadinya masalah penglihatan dalam kalangan masyarakat?
3)Berikan
dua ketogeri masalah penglihatan?
4)Bagaimanakah
kaedah p&p masalah penglihatan?
5)Apakah
peralatan yang digunakan untuk membantu murid masalah penglihatan dalam
pelajaran?
RUJUKAN
(n.d.). Retrieved SEPTEMBER 4, 2014, from PROSES
PEMBELAJARAN MASALAH PENGLIHATAN: http://haddahayata.wordpress.com/proses-pp/
(2012). Retrieved SEPTEMBER 2, 2014, from http://notakuliahpismp.blogspot.com/2012/10/definisi-masalah-penglihatan.html
DEFINISI MASALAH PENGLUHATAN. (2012). Retrieved SEPTEMBER 2, 2014, from NOTA PELAJAR
PISMP: http://notakuliahpismp.blogspot.com/2012/10/definisi-masalah-penglihatan.html
BAYEK, N. (2013, january 14). DEFINIDI PENDIDIKAN KHAS.
Retrieved SEPTEMBER 2, 2014, from http://notapendidikankhasku.blogspot.com/2013/01/definisi-pendidikan-khas.html
DEFINISI MASALAH PENGLIHATAN . (n.d.). Retrieved SEPTEMBER 4, 2014, from MASALAH
PENGLIHATAN: http://www.scribd.com/doc/60598424/Definisi-bermasalah-penglihatan
MASALAH PENGLIHATAN. (n.d.). Retrieved 2014, from DEFINISI MASALAH
PENGLIHATAN: http://www.scribd.com/doc/60598424/Definisi-bermasalah-penglihatan